Di Perlis kalau kenduri kahwin kena ada syarikat, baru jimat…


Gambar hiasan

BARANGKALI lagi lima tahun kita tidak akan merasai nikmat gotong-royong persiapan kenduri kahwin.

Ada tempat panggil kerja kahwin, dan ada juga kata rewang, tapi semuanya adalah bertujuan melakukan persiapan untuk kerja kahwin keesokkannya.

Kalau di Kuala Lumpur, kebanyakan kita telah menggunakan khidmat ketering, bukan apa lebih mudah kerana hanya bayar dan makanan disajikan dengan baik, kadang kala siap di serve sekali.

Cuma kalau bajet kita kurang selalunya kita akan pilih konsep buffet, itupun selalunya di KL, harga dah mencecah RM13 paling murah untuk sekepala.

Namum apakan daya, itulah hakikat kehidupan hari ini. Semuanya kena bayar, ya lah di KL orang terlalu sibuk, macam kat Jepun.

Semua nak cepat dan kerja keras setiap masa, jadi orang-orang untuk membantu kenduri kendara makin susah.

Tapi bukan itu aku nak ceritakan, sebenarnya aku nak share hal rewang kat kampung.

Makan buffet

Makan buffet

Sebenarnya nikmat kenduri di kampung adalah makan berhidang, kalau dulu meja akan susun panjang macam kantin sekolah kita dulu.

Tapi tak tau lah klu kantin korang memang duduk meja bulat atau berempat.

Lepas itu, kita akan makan berhidang, cukup saja orang, bentara (pelayan dari kalangan orang kampung) akan bawa nasi dalam satu mangkuk besar yang ditutup dengan empat pinggan nasi lain.

Paling best, bila lauk habis akan ada orang bawa baldi kecil untuk tambah, kadang-kala sampai kena halang tambah lauk kerana nak elakkan pembaziran.

Tapi kini, budaya itu dah berakhir. Kebanyakan kampung-kampung pun dah amalkan buffet, bukan apa orang muda yang nak jadi bentara pun dah bekerja luar jadi tenaga kerja pun dah tak ada.

Kena ada syarikat

Saya menulis ini merujuk kisah kampung saya, Kampung Padang Asam, Bukit Keteri, Perlis.

Actually, semua kampung di Perlis ini lebih kurang sama konsepnya.

Setiap penduduk kampung atau kawasan perumahan selalunya perlu sertai ‘syarikat kenduri’. 

Bunyi pelik, tapi syarikat ini tidak perlu berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), syarikat ini lebih kurang macam persatuan penduduk la, tapi dia hanya mengurus hal ehwal kenduri.

Selalunya syarikat ini akan di lead oleh JKKK atau ketua kampung.

Selalunya yurannya hanya setahun sekali dan anda akan ditawarkan kemudahan pinggan mangkuk, periuk belangan, khemah, kerusi pendek kata, semua alatan kenduri.

Gotong-royong potong daging.

Jadi kos kenduri akan berkurangan, paling best semuanya akan dilakukan secara gotong-royong dengan ahli syarikat tadi.

Mesyuarat syarikat

Sebelum itu, selalunya sebulan sebelum kenduri akan ada satu mesyuarat pembahagian tugas.

Semestinya tukang masak tugas paling mencabar kerana seharian bermain api dan panas.

Tidak kurang juga tanggung jawab tukang masak nasi kerana team lain akan masak nasi dan team lain masak lauk.

Tukang masak lauk paling berat, sebab tugas dia bermula dari sehari sebelum kenduri. 

Malam tu dia dah mula mengelapai pasukannya, ketua tukang masak ini dipanggil ‘pengawas’.

Sebelum kerja tukang masak bermula, aktiviti lain dah bermula seperti potong daging dan cuci.

Goreng apa patut seperti ayam, pemati rempah dan sebagainya.

Paling rare, (tapi bukan di kampung aku lah) kadang kala mereka ini juga berdendam kalau time kenduri mereka kita tak datang tolong, alamat nanti standby anak beranak la buat kerja kat kenduri orang tu.

Laksa paling best dan sedap di Perlis – Kak Su Laksa

Laksa Kak Su yang dihidangkan. – pic Internet

LAKSA UTARA memang menu amat polular di Perlis, boleh diklasifikasikan sebagai makanan utama negeri itu.

Oleh kerana keenakkannya, laksa utara begitu mahsyur sekali bertebaran di seluruh Malaysia. 

Bagaimanapun ada juga laksa Sarawak, laksa johor, laksa siam dan laksa belut. 

Untuk tempahan call la sendiri.

Bagi anda yang berkunjung ke Perlis, singgahlah di restoran Kak Su Laksa dengan tag line ‘laksa beras asli dan segar.

Kedainya terletak di Pekan Kuala Perlis, berdekatan dengan jeti feri ke Pulau Langkawi.

Harga laksa.

Hanya kira-kira 3km sahaja, kiranya kalau jalan kaki dari jeti tak sempat berpeluh la.

Kalau tak jumpa kedai, tanya saja orang tempatan, kat mana ‘Laksa Kak Su’ mesti orang tau.

Menu dijual

Selain laksa, menu utama yang dijual kedai kak su adalah pulut udang dan kuih spera, iaitu macam karipap cuma intinya kelapa goreng persis isi cucur badak.

Laksa biasa dijual RM4 semangkuk, kalau luar biasa, atau special RM5. 

Tapi tak tau apa bezanya special dengan biasa, semalam tak sempat tanya sebab orang ramai kat kedai dia.

Pulut udang dan spera pula dia jual 5 kupang (50 sen) sebiji.

Jual sekilo

Pernah tak anda terdengar laksa ikan sekoq (seekor), kat sini dia tak jual laksa ikan sekoq tetapi bagi nak bungkus dia tanya nak brapa kilo?

Mulanya kami ingatkan pelayan bergurau, rupanya betul.

Untuk tapau (bungkus) Laksa Kak Su dijual RM12 sekilo, laksa, kuah dan ulam sahaja.

Telur dijual berasingan atau boleh rebus sendiri kat rumah.

Kalau bawak balik, sekilo tu boleh la makan enam orang.

Cuma bagi aku bukan peminat laksa, aku memang tak makan semalam.

Aku rembat pulut udang saja, sempat lah merasa 10 biji pulut udang.

Pulut udang.

Sambal dia memang superb tapi pulutnya kurang padat.

Barangkali beras pulut mahal kot.

Kalau nak comparekan pulut udang arwah Pak Harun Padang Besar, memang jauh kena tinggal la.

Lokasi

Bahagian luar kedai.

Kedai ini terkedalam sikit, belakang Maybank Kuala Perlis, tapi jangan risau Waze dan Google Maps ada.

Bahagian dalam kedai.

Depan simpang nak masuk pun ada signboard dia.

Bahagian dalam kedai.

Alamatnya, Kak Su Laksa, No 97, Jalan Siakap 1, 02000 Kuala Perlis, Perlis.

Kerana kau SAHABAT…

Dari kiri: Sufi, Aku, Jan dan Shahril...

Dari kiri: Sufi, Aku, Jan dan Shahril…

Ia sebuah perjalanan yang panjang,
Terjadi dari dalam hati yang sangat dalam,
Seperti akar tunjang yang menusuk bumi,
Dibadai ombak mahupun ribut ia tidak tumbang.

Ia hadir tanpa paksa,
Tetapi dipasak padu antara kami,
Kami berkumpul untuk semangat kamu,
Untuk perjuangan kamu.

Seluas langit dan bumi doa kami,
Agar tidak sesekali kamu gugur dalam perjuangan ini,
Insya-ALLAH, kita bersolidariti,
Terus memberikan sokongan untuk sebuah perjalanan…

Kerana kau SAHABAT…

Nota: Abaikan dengan baju feveret itu.

Ingat SPRM bukannya maksum pun

Sebelum baca, lapangkan hati dari nafsu amarah, betulkan kalau saya salah

Paluan berundur

Paluan berundur

BETUL kita marah tamat kontrak KP SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamed; persaraan wajib TKP SPRM, Datuk Seri Shukri Abdull dan TKP, Datuk Mustafar Ali serentak yang kononnya berkaitan dengan isu semasa negara.

Tetapi kena ingat setiap yang berjawatan akan habis, akan pergi.

AK - Abu Kassim, beliau seorang peminat badminton. Ajak saja bila nak lawan, pasti on.

AK – Abu Kassim, beliau seorang peminat badminton. Ajak saja bila nak lawan, pasti on.

Melihat kepada situasi AK, beliau membawa nama negara ke sebagai pakar jemputan International Anti-Corruption Academy (IACA) di Universiti Pencegahan Rasuah di Austria, di bawah tajaan Pertubuhan Bangsa Bersatu.

Dalam masa sama, AK juga masih penjawat awam yang akan menunaikan tanggungjawabnya sebagai pensyarah, penyelidik serta memberi khidmat rundingan di Universiti Teknologi MARA (UiTM).

Beliau juga masih pegawai SPRM yang mempunyai kad kuasa selaku penguatkuasa.

Untuk pengetahuan kita semua, jawatan KP SPRM adalah sama dengan jawatan KP agensi lain iaitu, ‘open post’ yang boleh diisi dengan mana-mana Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD).

Merujuk kes Shukri pula, sejak mengenalinya dengan akrab sejak lima tahun lalu, hari pertama lagi dia menyuarakan hasrat untuk bersara pada umur 56, katalah apapun kepadanya, nasihatlah bagaimanapun, dia tau, “cukup umur 56 tahun, saya nak pencen dah,” saya dah penat.

Masa itu 1MDB punya bayang pun tidak nampak lagi.

Shukri Abdull - Balik kampung berkopiah agar orang tak kenai.

Shukri Abdull – Balik kampung berkopiah agar orang tak kenai.

Berbalik kepada Mustafar, perpindahannya perlu dilihat secara positif dalam konteks hari ini.

Kesungguhan kerajaan dan SPRM sendiri membenarkan pegawai kanannya ditempatkan di GLC sebagai pegawai intergriti, ini juga adalah perkara hampir sama di apply kepada Mustafar, mungkin menjadi isu kerana pada masa ini dan SPRM terkena tempias sebab menyiasat SRC International dan beberapa kes berkaitan 1MDB.

Mustafar Ali, kiri sekali. Gambar bersama beliau tak jumpa pulak.

Mustafar Ali, kiri sekali. Gambar bersama beliau tak jumpa pulak.

AK dalam ucapannya pun berbangga dengan pencapaian SPRM dan mengiktiraf badan itu dengan mengambil pegawainya bagi mengetuai agensi lain.

Ketika bersembang dengan beberapa pengarah yang rapat dengan aku dalam SPRM semalam, mereka pun berpegang dengan kata-kata AK, jangan terlalu emosi, pemimpin datang dan pergi.

Sampai masa tetap pergi, tidak kira bagaimana.

Bantu pemimpin baru, kerana kalau diserang bukan pemimpin seorang tetapi satu agensi akan terpalit.

Jauh sekali AK atau mana-mana mereka memburukkan pengganti mereka.

NOTAK KAKI: Ingat mereka bertiga dan SPRM bukan maksum, tetapi sedang berusaha memperbaiki sistem negara mengikut acuan Perlembagaan. Kita jangan terlalu taksub hingga jatuh fitnah, dosa kering nanti.

Kami buang jauh-jauh pangkat, jawatan


Aku dan Nisha, kini ada bengkel kereta.

Masih ingatkah saat kita bersama dahulu,

Mengikat tali persahabatan dengan begitu erat..

Yang mungkin tak seorang pun bisa melepasnya,

Untuk memisahkan kita semua.

Namun detik demi detik kian berlalu,

Semua telah hilang di telan zaman,

Bagaikan dedaunan yang terurai tanah,

Yang tak bisa kembali seperti semula.

Saat hati ini teringat pada kalian,

Saat itu pula air mata ini keluar menetes,

Saat mata ini melihat semua kenangan,

Saat itu pula ku ingin bersama kalian.

Apakah kita masih mampu bersama..?

Bercanda dan tertawa seperti dahulu lagi?

Namun, apakah itu hanya sebatas angin yang kian berlalu?

Cuma waktu yang bisa menjawab itu semua… 

Tajuk: Waktu yang kan menjawab

Nukilan: Alyan Altra

Ada bawak anak, suami dan isteri.

Sebagaimana bait-bait diatas, Aidilfitri ketiga tanpa dirancang kami bersemuka.

Ada antara kami hampir 10 tahun tidak bersemuka, menegur sapa.

Namun, naluri persahabatan membuatkan pertemuan tidak dirancang berlaku.

Ya tidak dirancang, hanya 3 jam sebelum pertemuan, alhamdulillah.

Kami pernah bergaduh, 

Kami pernah berebut bas, 

Kami pernah tidak bertegur sapa,

Kami juga tidak pernah terfikir untuk bersama selepas 10 tahun.

Ada yang lebih jika meningalkan sekolah selepas tingkatan 3.

Semua kami dilahirkan 1984.

Pelbagai suka duka, kejayaan, kejatuhan kesengsaraan kami berkongsi dan kisah hitam.

Bukan bertujuan menunjukkan hang lebih, dia kurang.


Kami buang jawatan, buang pangkat, buang darjat, 

Matlamat kami hanya untuk duduk semeja bincang apa yang kami boleh lakukan untuk kami semua.

Siapa kita hari ini tidak penting, tetapi siapa kita pada masa depan.

Waima hari ini aku mempunyai majikan, masa depan belum tau.

Ada antara kami sudah mempunyai perniagaan sendiri, bengkel kereta.

Ada juga yang sedang memulakan perniagaan hister,

Dan ada yang memilih untuk menjadi suri rumah.

Tujuan kami untuk berkongsi, mungkin satu hari nanti kita memerlukan antara lain.

Kami tetapi kami yang dikenali 10 tahun lalu.

Ada antara yang kenal ketika sekolah rendah, bayangkan hubungan kami?

Lebih 20 tahun, ya lebih 20 tahun.

ALLAH pelihara hubungan kami.

Nota kaki: Takziah Munirah sekembalinya suami ke rahmatullah.

Surat Anwar Ibrahim dari penjara

Saudara-saudara, presiden, timbalan dan rakan-rakan pimpinan yang dikasihi.

Surat Anwar dari penjara.

Surat Anwar dari penjara.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera.

Permasalahan yang akan saya utarakan perlu dilacak dan diteliti dengan tenang. Inti pati gagasan tidak tersasar dari dasar perjuangan dan konsisten dengan nada lakaran sebelumnya. Kekhuatiran saya adalah jika saudara-saudara sekadar mendengar dengan hormat tetapi gagal membenahinya.

Dalam sejarah perjuangan kita, terdapat episod getir yang menuntut bongkahan pemikiran dan penyuluhan. Permasalahan kini terkait dengan Deklarasi Rakyat yang turut mengheret pimpinan dan wadah kita untuk bersekongkol dengan Tun M dan Daim.

Pandangan saya mungkin bercanggah dengan pendirian majoriti pimpinan. Saya gusar kerana mengandaikan strategi tersebut agak terlanjur dan menggugat sendi nadi dan tunggak perjuangan. Kita perlu menghindari dari bahaya terjebak dengan permainan elit penguasa dan muslihat licik mereka untuk mengekalkan sistem usang. Kendati begitu, ramai rakan-rakan merasakan bahawa strategi baru tersebut ampuh dan terbaik.

Ia dikatakan berjaya memberikan lonjakan baru dengan penggemblengan semua kekuatan yang mungkin untuk menumbangkan Datuk Seri Najib selaku perdana menteri dan selanjutnya menjana perubahan. Mereka yakin untuk mengawal keadaan dan mengelak dari berlakunya sebarang penyimpangan. Pertembungan idea di kalangan kita mengusutkan memang perlu dirungkai tanpa mengundang perbalahan atau persengketaan peribadi.

Saya amalkan pendirian yang sama tatkala menyingkap inisiatif penandatangan akuan bersumpah bersama Tengku Razaleigh yang kini terkubur. Saya dan pimpinan telah memberikan persetujuan meskipun saya pohon kewaspadaan untuk kembali menegakkan dasar dan khittah perjuangan.

Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim speaks to his party staff during a tea break of his final hearing in Putrajaya, Malaysia, Friday, Oct. 31, 2014. Malaysia's top court is hearing this week the final appeal by Anwar challenging his second conviction on sodomy charges in 14 years. If the court affirms the guilty verdict, Anwar could be imprisoned for five years or longer. (AP Photo/Vincent Thian)

Anwar

Kita juga tidak wajar mengungkit kebijaksanaan pimpinan menyertai dan menandatangani Deklarasi Rakyat (DR). Dalam beberapa warkah sebelumnya, saya terus menggesa pimpinan agar waspada dengan politik elit penguasa dan keperluan mempertahan dasar perjuangan. Persoalan sekarang adalah menentukan hala tuju seterusnya.

Saya lebih cenderung memilih tidak dilihat berpadu dengan kelompok DR, yakni dengan mula menetapkan jarak. Di sebaliknya kita perlu memperhebat dan memesatkan kempen menjana perubahan, menjadi pembela rakyat yang tertekan akibat kecelaruan dan salah urus ekonomi negara; selaras dengan dasar dan gagasan yang kita gendong selama ini. Kelompok DR, termasuk Tun M mungkin saja menyertai program tersebut tetapi perlu ketara agenda perubahan dan bukan DR. Izinkan saya jelaskan selanjutnya:

Saya pernah mempersoalkan dengan penuh kesangsian – ketika perbualan ringkas di mahkamah berkenaan mengapa kesungguhan kempen untuk mengangkat deklarasi yang menafikan kepentingan moral untuk reformasi terhadap demokrasi yang beramanah democratic accountability? Terima kasih kerana maklum balas segera dan nota-nota penjelasan.

Pelancaran DR adalah seolah-olah seperti telah ditetapkan tanpa boleh dirunding atau fait accompli. Hanya setelah desakan daripada pimpinan NGO pada saat-saat akhir, sebahagian daripada pandangan kita dimasukkan, hanya sekadar mencantikkan deklarasi. Secara dasarnya, ia kekal sebagai dokumen Tun M, cacat dan tidak selari dengan pandangan dari sudut reformasi.

Ia hanya menumpukan kepada pengunduran Datuk Seri Najib sebagai perdana menteri susulan skandal 1MDB. Ini adalah jelas jauh terpesong daripada raison d’etre atau asas perjuangan kita; untuk kebebasan dan keadilan, kedaulatan undang-undang, melawan salah guna kuasa dan rasuah, dan keadilan untuk semua!

Pimpinan dilihat seperti terpesona dan berpuas hati dengan jaminan bahawa segala tuntutan akan ditangani setelah pengunduran Najib. Ini mengingatkan kembali kepada komplot ‘penguasa elit’ yang saya terangkan sebelum ini. Ia adalah secara jelas menguntungkan yang kaya dan yang berkuasa manakala rakyat akan terus dipinggirkan. Kita hanya baru sahaja terlibat dengan ‘akuan bersumpah – kemelut SD’. Jaminan yang sama diberikan secara tertutup.

Anwar Ibrahim, Malaysia's opposition leader, poses for a photograph in Petaling Jaya, Selangor, Malaysia, on Tuesday, Feb. 19, 2013. Anwar, who was jailed for corruption and sodomy, predicted a smooth transition when his coalition ousts the government that has ruled Malaysia for 55 years in elections that may be held within weeks. Photographer: Sanjit Das/Bloomberg *** Local Caption *** Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim, Malaysia’s opposition leader.

Dan dalam keterujaan atau keterdesakan untuk mengubah tampuk kepimpinan negara, kita berikan komitmen. Sekarang ia menjadi bahan sindiran dan memalukan, khususnya apabila Ku Li sendiri menafikan keterlibatan beliau dan menganggap rancangan tersebut sebagai tidak masuk akal. Beliau licik mempergunakan SD ini untuk meletakkan diri beliau sebagai calon kompromi apabila berlaku pertembungan atau kebuntuan antara Zahid dan Hisham. Saya bingung bagaimana ada di kalangan kita dalam Pakatan Harapan yang terus meletakkan harapan agar ‘perubahan’ boleh berlaku melalui tipu muslihat.

Dan kini, meneruskan gerakan tersebut, yang dipimpin oleh mereka daripada kelompok penguasa atau pemerintah, kita bersungguh-sungguh memberi sokongan kepada usaha baru ini, digambarkan seolah-olah sebagai strategi inklusif – rakyat. Hanya satu penjelasan yang boleh diterima iaitu tindakan terdesak. Kita terdesak untuk angka sokongan – yang sebenarnya adalah demi kepentingan dalam politik tanpa sekelumit rasa bersalah.

Kita kena berlaku jujur. Kita terlibat dalam kedua-dua inisiatif dan bersetuju agar Johari Abdul mewakili kita dalam inisiatif SD manakala Azmin Ali, Tian dan Rafizi menyertai dalam inisiatif DR. Tetapi saya sentiasa mengelak daripada menggunakan terma menyokong dan komitmen. Ia meresahkan untuk melihat pimpinan kita menjadi sebahagian daripada pasukan dengan seorang pemimpin yang zalim dan paling korup sebagai mantan menteri kewangan!

Seorang peguam kanan memaklumkan kepada saya beliau memerhatikan bagaimana pemimpin-pemimpin ini terpegun dan merendah diri dalam kehadiran bekas autokrat dalam program terbuka seolah-olah masih tersekat dengan budaya feudal. Walaupun dengan kepetahan Azmin, Ambiga dan Mat Sabu yang lantang dan meyakinkan, pengolahan agenda reformasi hanya menjadi isu sampingan.

Jangan terpedaya dengan menganggap kenyataan-kenyataan mengutuk kezaliman yang melampau ketika waktu pemerintah Tun M akan mampu mengajak beliau untuk melakukan perubahan yang sistematik. Beliau terkenal dengan kecekalan, begitu tertumpu dengan agenda beliau yang sukar digugat. Ketakutan yang sentiasa menghantui diktator dan autokrat adalah pendedahan jenayah-jenayah yang dilakukan dan berbilion-bilion wang yang dicuri.

Sifat ihsan dan berlapang dada terhadap Tun M tidak pernah dihargai. Bukan sahaja tidak menyesal, beliau menunjukkan sifat terkutuk dalam diri beliau dengan meneruskan serangan peribadi. Penghinaan ini sedihnya tidak dibela oleh rakan-rakan yang saya letakkan kepercayaan. Saya beranggapan kalian lebih mementingkan untuk mempertahankan usaha sama dan kepentingan dengan Tun M.

Anwar

Anwar

Malangnya, ini hanya akan meyakinkan beliau untuk tidak rasa bersalah terhadap kerosakan dan pembaziran yang berlaku ketika zaman beliau. Gayanya seperti telah beralih dari menafikan kepada menghapuskan kesalahan lampau! Azizah dan saya merasakan keperluan untuk membantah sebagai prinsip kami dan mempertahankan maruah. Kenyataan kami merujuk kepada pemerintahan autokratik, keperluan untuk wacana menyeluruh bukan seperti pendekatan diktator beliau.

Pandangan kami, deklarasi telah gagal untuk membawa kebajikan rakyat kebanyakan, terutamanya kesengsaraan ekonomi dan reformasi institusi. Kepada mereka yang taksub dengan Deklarasi, pasti tidak mengalukan kritikan sebegini. Saya minta berbeza pendapat dan mengutarakan penjelasan dalam perkara tersebut.

Seterusnya pimpinan NGO telah membuat pendirian yang tegas kepada Tun M; walaupun secara peribadi berbanding dengan Tun M yang sentiasa memberi pandangan secara terbuka. Selepas itu penjelasan dibuat bagi perkara yang tidak mempunyai apa-apa perubahan; iaitu majoriti ahli Parlimen akan menentukan calon perdana menteri yang baru.

Mahathir dan Daim tidak dipercayai Anwar.

Mahathir dan Daim tidak dipercayai Anwar.

Dalam surat saya sebelum ini kepada Biro Politik, saya menzahirkan keraguan – yang mana deklarasi dan pendekatan baru ini bertentangan dengan perubahan jitu atau reformasi. Saya menyeru pimpinan untuk tidak memandang rendah komplot mereka. Jangan terlalu yakin dengan menganggap kalian mampu mematahkan percaturan mereka. Jangan peringatan ini dipandang remeh.

‘The best lack of all conviction,  whilst the worse  Are full of passionate intensity’ [William Butlers Yeats]

‘Yang baik tidak yakin dengan kebaikan,  Manakala yang buruk  Tegar dengan tumpuan sepenuh jiwa mempertahankan keburukan [WB Yeats, penyair dari Ireland]

Berhati-hati dengan Machiavellians yang akhirnya menyerahkan kuasa kepada kroninya.

Kita mengangkat diri kita sebagai mempunyai jiwa yang besar, didorong semata-mata demi kepentingan negara. Apa yang hilang daripada benak pemikiran kita adalah keadaan sebenar yang tatakelola dalam kerajaan telah dimusnahkan dan apa yang membimbangkan adalah tiadanya rasa menyesal dan tiada kesungguhan menyokong reformasi.

Daim Zainuddin

Daim Zainuddin

Kedua-dua Tun M dan Daim merupakan dalang dan begitu agresif mempertahankan kroni kapitalisme. Melalui proses yang tempang dan korup penjana bebas elektrik IPP dianugerahkan, projek lebuh raya diswastakan, barangan keperluan dimonopoli oleh kroni-kroni. Ianya amat jelas mempergunakan dan membebankan rakyat. Kerakusan ini tidak terhenti dengan pemerintahan mereka dan kesan kerosakannya masih dirasai sehingga kini.

Saudara mungkin dapat rasakan pendirian saya yang semakin tegas setelah pendekatan berjiwa besar dan berdamai yang mana pada awalnya seperti kebanyakan di kalangan saudara, saya agak naif menjangkakan Tun M akan lebih terbuka kepada perubahan. Beberapa siri perbincangan dengan pimpinan PH dan NGO tidak berjaya merubah atau menghalang ketaksuban dan dendam peribadi terhadap Najib tetapi bukan terhadap sistem yang bobrok dan rosak.

daim-and-anwarIa seperti tidak masuk akal selepas bekerjasama dengan PH, NGO dan rakan-rakan kepercayaan saya, beliau masih terus menghina dan menyerang saya! Perangai seperti itu menghalang dari kemungkinan untuk pertemuan dengan ahli keluarga saya. Ada sahabat menyebut dengan takzimnya untuk tidak mengharapkan seorang yang telah berusia 92 tahun untuk akhirnya berubah. Ini hanya mengukuhkan keyakinan saya bahawa kumpulan elit penguasa hanya akan berusaha menyelamatkan Umno dan memastikan kebangkitan sistem usang.

‘The serpent that did sting… Now wears the crown.’ [Shakespeare]

‘Berhati-hati jangan dipatuk dua kali… Ular itu kini memakai mahkota’ [Shakespeare]

Rakyat kebanyakan kekal, sebagai suara yang penuh kesedaran, harapan rakyat untuk pendirian yang berprinsip. Kita tidak boleh dianggap sebagai menghalang atau melengahkan agenda reformasi; atau tidak bersungguh-sungguh memperjuangkan nasib rakyat.

Kita menuntut kebebasan, keadilan ekonomi, mengurangkan jurang kekayaan, melawan rasuah dan rampasan korporat. Percayalah dalam kebijaksanaan suara rakyat kebanyakan; dan berpandukan kepada aktivis, reformis dan memperkukuhkan akar umbi parti.

Izinkan saya mengulas kepada persoalan-persoalan lain. Maaf – tetapi saya tidak dapat mengelak daripada merasa terkejut dengan pandangan cetek yang melihat dengan kejatuhan Najib cukup untuk membawa perubahan ke arah demokrasi yang beramanah atau democratic accountability.

Saya telah menegaskan pendirian yang bertentangan dan tiada bukti yang boleh dikemukakan sebaliknya. Saya juga telah diminta untuk menunjukkan pendekatan jelas dan tidak mengelirukan terhadap deklarasi; dan saya berbuat demikian dengan tepat.

Tetapi saya mengutuk sikap yang tidak peka mendesak presiden, dan khususnya Nurul Izzah untuk membuat kunjungan hormat terhadap Tun M atau menyertai program beliau. Kamu mungkin nak mengambil hati beliau, tetapi menuntut pengorbanan daripada keluarga saya, terutamanya selepas cemuhan beliau baru-baru ini adalah sangat tidak berhati perut!

Mahathir Mohamad

Mahathir Mohamad

Dan tolong jangan melayan yang mengaku sebagai ‘sumber sahih, dipercayai’ yang mana Najib telah menghantar utusan untuk bertemu dengan saya dan telah berlaku satu pertemuan dengan Zahid di HKL minggu lepas.

Ini adalah fitnah dan disebarkan dengan niat untuk melahirkan kesangsian dan perbalahan. Kepercayaan adalah seperti semakin terhakis. Saya dengan yakin boleh mengandaikan kalaulah pertemuan itu benar-benar berlaku, kredibiliti saya masih kekal tidak terjejas. Dan sebaliknya, saya akan berterus-terang dengan rakan-rakan jika benarlah bahawa berlaku tawaran atau dakwaan terhadap mereka. Ia adalah memalukan untuk menunjukkan sikap sebegini; tetapi kita perlu membina semula kepercayaan dan mempunyai sifat kasih sayang.

Akhirul kalam – saya kini diselubungi rasa sugul. Saya tidak berhasrat membebankan saudara-saudara dengan derita kesepian mendekam di penjara. Ujian sedemikian betapa pun sukar buat saya, Azizah dan keluarga tetapi tidak serumit dan kusut menangani perkembangan parti mutakhir ini. Sejak bergulirnya Reformasi 1998, saya merasakan idealisme perjuangan mula terhakis, teruji dengan kilauan kuasa dan dana. Kekuatan saya sekadarnya, jika diakui adalah dengan meniupkan dan menyemarakkan kesedaran k earah perubahan – islah mas ta ta’ (perubahan sedaya upaya). Maka kita bergelut selama hampir dua dasawarsa menghadapi kekejaman dan keperitan hidup. Kita pecahkan tembok ketakutan; perkauman; kesempitan takrif agama kepada rahmatan lil ‘alamin.

Namun kegusaran saya adalah justeru perkembangan kini meletakkan kita di persimpangan jalan. Soal cita-cita murni, idealisme bukan lagi persoalan asasi tetapi pencak politik untuk berkuasa. Atau di sebaliknya, apakah saya dirundung malang kerana sukar menerima kenyataan? Memadai saya rumuskan keterbatasan dan kelemahan saya yang tidak upaya menggalas persefahaman baru DR.

Saya tidak berhalangan jika rapat umum dan sesi ceramah kita diteruskan dengan menekankan agenda Keadilan; menolak kerakusan kuasa dan pemerasan rakyat. Kelompok lain mungkin saja hadir menerangkan DR; tetapi jangan berganjak dari pendekatan kita. Pastinya tokoh lama tersebut yang tidak mendukung gagasan rakyat tidak wajar ditonjolkan kerana ia akan mengelirukan rakyat; mengaburkan agenda reformasi malah mengkhianati amanah islah.

Dalam wacana mengenai mauduk tersebut, itu saja batas yang saya mampu perakui. Jika majoriti memilih untuk mendukung persefahaman DR sepenuhnya; saya akur tetapi akan menyepi dan hanya mengulangi hasrat mendamba perubahan seutuhnya.

Daim Zainuddin

Daim Zainuddin

Kehampaan saya berikutnya justeru kelemahan lantas kegagalan menghimpun saf kepimpinan yang padu. Keupayaan dan peranan sebagai pengikat pimpinan dan kelompok juga kian terhakis. Maka kedengaran keluhan berunsur tuduhan bahawa saya turut memihak dan terkait dengan beberapa krisis sebelumnya. Saya cuba lakukan sebaiknya tetapi kudrat terbatas. Perseteruan sudah melampaui batas etika hingga kelihatan lebih lunak berurusan dengan musuh politik ketimbang teman seperjuangan.

Pelbagai ikhtiar, pujuk rayu dari saya tidak lagi mengesankan. Pandangan dan ulasan dari rakan-rakan sebegitu penuh dengan prasangka, dan sekilas mata dapat menyelamai kelompok yang diwakili. Persoalan nilai, akhlak, bahaya fitnah wajib dihindari. Maka keupayaan saya terbantut di sini.

Saya pohon setulusnya agar warkah ini tidak diputar dan ditafsir mengikut selera kabilah. Warkah ini berupa wasiat dan amanah perjuangan untuk semua sahabat dalam saf kepimpinan. Telaah dan manfaatkanlah sebaiknya. Maaf dipohon seandainya dianggap terlanjur dan menyinggung.

Dalam kesepian dan murung, saya banyak menyemak puisi termasuk The Best Poems of the English Language: from Chancer through Proust karya Harold Bloom. Sebelumnya saya asyik dengan Pablo Neruda; Anna Akhmatova (Tsarina of Poetry); WS Rendra dan A Samad Said.

Rakan saya penyair Tawfiq Ismail pernah melakar di zaman remajanya – puisi yang saya hafal; dan pernah saya deklamasikan di Bandung sekitar 2005. Judulnya: “Memang Selalu Demikian, Hadi” (1966) di era gerakan mahasiswa menentang PKI dan Sukarno. Pohon izin menggantikan Hadi dengan “Saudaraku”: “Memang selalu demikian saudaraku”.

Setiap perjuangan selalu melahirkan  Sejumlah pengkhianat dan para penjilat  Jangan kau gusar, saudaraku.

Setiap perjuangan selalu menghadapkan kita  Pada kaum yang bimbang menghadapi gelombang  Jangan kau kecewa, saudaraku.

Setiap perjuangan yang akan menang  Selalu mendatangkan pahlawan jadi-jadian  Dan para jagoan kesiangan.

Memang demikianlah halnya, saudaraku.  Kepada Allah SWT dipohon keberkatan dan restu.  Semoga perjuangan diberkati. Amin

ANWAR IBRAHIM

Sumber

Selamat Hari Guru, Cikgu…

image

Bermula Alif, Ba dan Ta,
Bermula juga dengan ABC,
Tanpa cikgu, aku tidak mengenal semua ini.
Ya ALLAH Tuhan sekalian alam yang mentadbir bumi,
Tuhan yang Maha Adil, Pengampun, Maha Bijaksana,… ampunkanlah dosa guru-guru kami, pajangkanlah umur guru kami, berkatilah kehidupan mereka, permudahkanlah perjalanan hidup mereka baik dunia mahupun akhirat.
Sesungguhnya kami anak murid amat berhutang budi dan ilmu yang kamu semua curahkan.
Jutaan kemaafan kiranya kebiadapan, kekuranghajaran, kebuasan dan kenakalan kami sepanjang berdepan dengan anda semua.

Selamat Harin Guru,… cikgu.