Kali kedua di Penjara Sungai Buloh

 

 

Hari ini merupakan kali kedua aku menjejakkan kaki ke Penjara Sungai Buloh, untuk kali yang kedua ini bukanlah atas kesalahan yang disabitkan terhadap aku tetapi bagi tujuan membuat liputan kehadiran Menteri Dalam Negeri.

Kalau dulu semasa aku manjalani latihan praktikal di Utusan Melayu membuat interview bersama wartawan senior Umavathi terhadap penghuni penjara rakyat malaysia terlama iaitu 30 tahun selepas didapati bersalah melakukan samun senjata api.

Tetapi hari ini sebagai wartawan Sinar Harian aku membuat liputan terhadap Syed Hamid berikutan lawatannya kepenjara selepas dua kejadian jenayah berlaku di sana dua hari berturut-turut.

Dalam kejadian pertama seorang lelaki mati selepas dipukul akibat pergaduhan bagi mencari pengaruh didalam penjara terbabait.

Pada hari berikutnya juga seorang lelaki menggangtung diri menggunakan kain selimut selepas berasa bersalah kerana membunuh dan menghadapi hukuman mati.

Retetan itu, Datuk Menteri meluangkan masanya melawat sel berkenaan.

Dalam lawatan tersebut, pihak media diberi peluang memasuki kawasan penjara tetapi dihalang mengambil gambar sesuka hati, biasalah kami faham itu adalah prosuder mereka kerana itu merupakan pusat pengumpulan segala penjenayah negara.

Dengan menghadapi 1500 pengunjung setiap hari, pegawai berkenaan sentiasa tersenyum dengan pelbagai karenah yang hadir, Tahniah Penjara Sungai Buloh.

Memang terkejut penulis apabila sel yang dikatakan terlibat dengan tragedi membunuh diri adalah bersebelahan dua sel dengan bilik Azilah dan Sirul iaitu suspek yang disabitkan dengan kes pembunuhan Altantuya…

Apatah lagi seorang UTK yang menjadi pengawal peribadi kepada Syed Hamid melihat rakannya sendiri didalam bilik sel yang hanya mampu melihat di luar melalui celah pintu.

Mereka sempat bersalaman dibawah pintu, penulis melihat dengan mata sendiri dia begitu sedih melihat rakannya dilakukan sedmikian, siapa salah wallahhualam.

Difahamkan mereka ini adalah rakan semasa menjalani latihan Polis dahulu.

Seperti kita manusia biasa apabila melihat seorang rakan dihukum didepan mata, apakah perasaan anda ketika itu antara perasaan seorang kawan dan tugas…

Bukan Kerana Nama

Jangan kau pandang bibir yang manis
Kerana dia bisa menghancurkan
Jangan kau pandang wajah yang indah
Kerana dia bisa meracunmu
(korus)
Dengarlah hai teman
Dengarkan bersama
Aku menulis bukan kerna nama
Kerna sifat kasih
Pada sesama insan
Dan menyatakan kasih sayangmu
Kita sama semuanya sama
Apa yang ada hanyalah kehidupan
Jangan kau dengar puisi dusta
Kerana dia bisa merosakkan jiwamu

Dengarkanlah puisi di pusaka
Yang telah turun temurun hari ini
Jangan kau alas hatimu itu
Dengan secebis warna kehitaman
Dialah seperti anai-anai
Lambat laun hancurlah dirimu

Kecewa dalam ‘BANGGA’

Tun Dr Mahathir

Tun Abdul Razak

Tun Hussien Onn

 Ramai yang kecewa dengan tindakan Tun Dr. Mahathir dengan tindakan nekadnya keluar daripada UMNO sebagai ahli seumur hidup, malahan didalam itu mesti ada juga segelintirnya bersuka ria dengan tindakannya.

Penulis tidak mengatakan sesiapa, tetapi mereka yang dulunya mencium tangan dia tetapi sekarang sudah berani menidakkan apa yang dilakukan terdahulu. Ksesian dengan Tun yang tidak mendapat pembelaan sepenuhnya dengan baka yang dilahirkannya.

Memang benar kenyataan yang dilakukan oleh Tun Musa Hitam mendakwa sekarang “sudah timbul duri dalam daging”. Apa yang boleh dikatakan kini, berapa banyak yang telah diberikan kepadanya yang kini sanggup mengutuk keras.

Jika dahulu dia dipecat daripada jawatannya kerana cuba melawan Tun pada masa yang tidak sesuai, kita telah mengkritik Tun dengan empat TPM tetapi kini lihatlah apa yang dihasilkan oleh Tun.

Memang berbaloi pengorbanan yang dilakukannya selama 22 tahun menerajui negara kita MALAYSIA.

Dulu, pernah kita menyalahkan Tun kerana memecat TPM Datuk Seri Anwar Ibrahim, memang wajar tindakannya dipenjarakan tetapi kini apabila dibebaskan dia kembali naik kepala.

Pergi keluar negara mencari dana dan menjatuhkan maruah negara dimata dunia, adakah ini pemimpin yang perlu sokong. Selepas keluarnya Tun dari UMNO bersama umat melayu fikir perjuangan bangsa kita, apa yang harus dilakukan lagi.

Sokong kepada pemimpin yang anda rasa suka, Tun Mahathir atau Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Tun Dr Mahathir dikecam…

Yang aku kenali,

Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad (Jawi: محضير بن محمد, dilahirkan pada 20 Disember 1925; juga digelarkan sebagai “Dr. M” dan nama penanya Che Det) adalah Perdana Menteri Malaysia yang ke-empat. Ketika penggal kepimpinannya dari 16 Julai, 1981 sehingga 31 Oktober, 2003, beliau menjuruterakan modenasisi yang pantas sekali dan menyebabkan kemakmuran di segala lapisan masyarakat Malaysia.

Pencapaian terutamanya ialah keupayaannya mengekalkan keamanan dan kedamaian dalam sebuah negara yang berbilang bangsa melalui pemeliharaan suatu golongan pertengahan orang Melayu. Walaubagaimana-pun, beliau sentiasa dikritikkan atas gaya pemerintahannya yang autokratik dan yang bersifat kronisma.

Dr Mahathir merupakan seorang tokoh politik antarabangsa yang terus terang dan yang bersifat kontroversi. Beliau adalah seorang penganjur gagah nilai-nilai Asiakapitalisma autokratik yang dianjurkan oleh negeri — sebagai alternatif kepada individualisma Amerika Syarikat dan kapitalisma dasar tidak campur tangan (laissez-faire).

Selepas persaraannya, nama Dr Mahathir terus terpahat sebagai “Bapa Pemodenan Malaysia”, negarawan ulung yang telah menjadikan Malaysia sebuah negara moden, makmur, ceria dan penuh bertenaga. Pada Jun 2005, beliau dianugerahkan sebagai Tun, pangkat kehormatan yang tertinggi di Malaysia. Dengan perkhidmatan sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, beliau merupakan pemimpin yang paling lama memegang jawatan di Asia Tenggara.

 

Senarai kandungan

[tutup]

Masa muda

Dr Mahathir dilahirkan di sebuah rumah di Lorong Kilang Ais, Seberang Perak, Alor Setar, Kedah pada 20 Disember, 1925. Bapanya bernama Encik Mohamad bin Iskandar dan ibunya bernama Wan Tempawan binti Wan Hanafi. Beliau mempunyai 9 adik-beradik, iaitu empat perempuan dan lima lelaki, yang mana Dr Mahathir merupakan anak bongsu. Empat dari mereka (dua lelaki dan dua perempuan) adalah saudara sebapanya, hasil perkahwinan Mohammad bin Iskandar dengan isteri yang pertama.

Dalam autobiografinya, Dr Mahathir mengatakan bahawa beliau mempunyai keturunan orang India (daripada bapanya) yang mempunyai kaitan dengan Kerala, India, yang mana ibunya adalah orang Melayu yang dilahirkan di Kedah. Walau bagaimanapun, beliau mengganggapkan diri sebagai Melayu yang tulen.

Dr Mahathir mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Seberang Perak, Kedah, dan kemudian melanjutkan pelajaran di Maktab Sultan Abdul Hamid, Alor Setar. Sewaktu Perang Dunia Ke-2, Dr Mahathir menghabiskan masanya dengan berniaga cendol, diikuti dengan membuka kedai kopi dan kemudiannya gerai buah-buahan di Pekan Rabu, Alor Setar. Beliau menuntut di Kolej Perubatan King Edward VII, Universiti Malaya, Singapura, dan dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Pembedahan (MBBS) pada tahun 1953.

Selepas mendapat ijazah perubatannya, Dr Mahathir berkhidmat sebagai pegawai perubatan di Alor Setar, Jitra, Langkawi dan Perlis dari 1954 hingga 1957. Beliau kemudian melangsungkan perkahwinan dengan Dr Siti Hasmah Mohd Ali pada 5 Ogos, 1956 dan dikurniakan tujuh cahaya mata, iaitu empat lelaki dan tiga perempuan. Anak-anak beliau ialah :

Pada 1957, beliau berhenti dari perkhidmatan kerajaan untuk membuka kliniknya sendiri, Maha Clinic di Alor Setar.

Pada tahun 2001 beliau mengaku kepada setesyen televisyen asing bahawa beliau pernah mempunyai hubungan sulit dengan Datuk Michelle Yeoh tetapi hubungan itu hanya bertahan selama 2 tahun kerana diketahui oleh isterinya.Bagaimanapun pihak media di Malaysia di larang menyebarkan berita itu kerana bimbang nama baiknya tercemar dan boleh memberi kesan kepada karier politiknya. [petikan diperlukan]

Kerjaya politik

Dr Mahathir telah bergiat aktif dalam politik sejak 1945 yang mana beliau mengambil bahagian dalam kempen menentang Malayan Union. Apabila UMNO ditubuhkan pada 1946, beliau adalah salah seorang yang pertama mendaftarkan diri sebagai ahli. Sebagai Pengerusi Parti Negeri Kedah, dan Pengerusi Jawatankuasa Politik, beliau dengan tidak sengajanya menimbulkan perasaan marah di golongan yang mempunyai perkaitan dengan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman apabila beliau membentangkan kriteria-kriteria kelayakan dalam pemilihan calon untuk pilihan raya umum 1959. Berasa sakit hati atas penuduhan bahawa beliau hendak memilihkan calon-calon yang rapat dengannya, Dr Mahathir enggan mengambil bahagian dalam pilihan raya tersebut.

Pada Pilihan Raya Ketiga dalam tahun 1964, Dr Mahathir dipilih sebagai Ahli Parlimen Kota Setar selepas menewaskan calon Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dengan majoriti sebanyak 60.2%. Beliau menjadi ahli Majlis Tertinggi UMNO pada tahun 1965. Dalam Pilihan Raya 1969, beliau ditewaskan oleh calon PAS, Haji Yusoff Rawa, dengan cuma 989 undi sahaja, selepas beliau mengumumkan bahawa beliau tidak memerlukan undi-undi orang Cina untuk mencapai kerusinya. (Sebagai ejekan, Dr Mahathir memenangi Pilihan Raya Umum 1999 dengan undi-undi orang Cina, apabila kaum Melayu dipecah disebabkan perselisihannya dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.)

Berikutan peristiwa 13 Mei, 1969, Dr Mahathir dipecat daripada keahliannya dalam Majlis Tertinggi UMNO pada 12 Julai, selepas pengedaran umum suratnya kepada Tunku Abdul Rahman. Dalam suratnya, beliau telah mengkritik cara pentadbiran Tunku. Pada 26 September, Dr Mahathir juga dipecat keahliannya dalam UMNO.

Semasa di luar parti, Tun Dr Mahathir mengarang buku “Dilema Melayu” (The Malay Dilemma). Buku kontroversi itu, yang mendedah dan menganalisis perwatakan orang Melayu telah diharamkan pada tahun 1970 dan pengharamannya hanya ditarik balik selepas Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri 18 tahun kemudiannya.

Apabila Tun Abdul Razak menjadi Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir masuk semula ke dalam UMNO pada tahun 1972 dan dilantik sebagai senator pada tahun 1973. Beliau bertanding di Kubang Pasu pada pilihan raya umum 1974, yang mana beliau menang tanpa bertanding. Selepas pilihan raya, Dr Mahathir dilantik sebagai Menteri Pelajaran dalam kabinet Tun Abdul Razak. Beliau memenangi salah satu daripada tiga kerusi naib presiden UMNO pada tahun 1975. Pada 1976, Perdana Menteri Tun Abdul Razak meninggal dunia secara mengejut dan penggantinya Datuk Hussein Onn melantik Dr Mahathir sebagai timbalannya, sambil masih mengekalkan portfolio pendidikan yang disandangnya. Tidak lama selepas itu Tun Dr Mahathir menjadi Menteri Perdagangan dan Perindustrian.

Pada pertengahan 1981, Perdana Menteri Malaysia iaitu Datuk Hussein Onn mengumumkan persaraannya dan menamakan Dr Mahathir sebagai penggantinya. Pada 10 Julai, 1981 Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri Malaysia yang keempat, dan lapan hari selepas itu sebagai Menteri Pertahanan. Pada 31 Oktober, 2003, Dr Mahathir bersara dan menamakan timbalannya, Datuk Seri Abdullah Badawi sebagai penggantinya.

Kesihatan

Pada 24 Januari 1989 Dr Mahathir Mohamad pernah menjalani pembedahan koronari saluran darah arteri bypass di Hospital Besar Kuala Lumpur. (HBKL), Kuala Lumpur . Pada 9 November 2006 sekali lagi dimasukkan ke IJN kerana serangan jantung setelah saluran darah arteri tersumbat. Pada 14 Mei 2007, beliau dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi di Hospital Langkawi selepas kesukaran bernafas pada jam 4.00 pm.

Pada 4 September 2007, Dr Mahathir Mohamad menjalani pembedahan koronari arteri bypass di IJN selama 5 jam.Pembedahan diketuai pakar jantung terkemuka, Tan Sri Dr. Yahya Awang ,Datuk Dr. Razali Wathooth, Datuk Dr. Azahari Yakub, Datuk Dr. Venugopal Balchand, Datuk Ezani Mohd. Taib dan Ketua Pakar Bedah Kardiologi Klinik Mayo di California, Amerika Syarikat, Prof. Dr. Hartzell Schaff. Ini merupakan pembedahan saluran darah arteri kali ke-2.

Pada 15 September 2007, sekali lagi beliau dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) di IJN jam 7.00 pm. Ketika ini beliau berusia 82 tahun.[1]

 

Kontroversi

Krisis Perlembagaan

Pada tahun 1983 dan 1991, Mahathir berdepan dengan pihak Raja dan Sultan dengan membuang kuasa veto Raja dan imuniti mereka dari dihukum. Sebelum pindaan ini, setiap Bil yang akan menjadi undang-undang dikehendaki mendapat persetujuan Agung. Dengan pindaan tersebut, bil yang diluluskan oleh Parlimen akan menjadi undang-undang selepas 30 hari tanpa mendapat persetujuan Agung. Bagaimanapun, perkara ini hanya untuk undang-undang sekular dan Sultan masih berkuasa dalam undang-undang Islam yang berada dibawah bidang kuasa mereka.

Pada tahun 1988, apabila UMNO diisytiharkan haram oleh Mahkamah Agung, Mahathir dipercayai merencanakan pemecatan Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas dan tiga orang lagi hakim Mahkamah Agung yang cuba untuk menghalang kes tersebut. Siri insiden 1988 ini dilihat sebagai titik hitam sejarah perundangan negara Malaysia yang sepatutnya bebas dari campur tangan pihak eksekutif.Mahathir selaku ketua badan eksekutif telah mencampuri urusan badan kehakiman ketika itu.

Pemecatan Anwar Ibrahim

Pada tahun 1998, kerajaan di bawah pimpinan Mahathir mendakwa Dato’ Seri Anwar Ibrahim atas kesalahan salah laku seksual dan penyalahgunaan kuasa. Anwar pada masa itu adalah Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Anwar mendakwa bahawa beliau dizalimi kerana beliau membawa isu korupsi dan nepotisme dan Mahathir serta orang-orangnya adalah sasaran bagi tuduhan tersebut. Penyokong Mahathir pula percaya bahawa Anwar cuba untuk menggantikan Mahathir sebagai Perdana Menteri selepas melihat kejatuhan Presiden Suharto di Indonesia atas isu yang sama.

Krisis Anwar membawa kepada protes besar-besaran yang dikenali sebagai “Gerakan Reformasi” dan tertubuhnya Parti Keadilan Nasional (PKR) dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 1999. Namun begitu, PKR hanya memenangi lima kerusi Parlimen pada pilihan raya tersebut dan hampir pupus pada Pilihan Raya Umum Malaysia 2004 apabila hanya memenangi satu kerusi Parlimen di Permatang Pauh yang dimenangi oleh isteri Anwar, Dr Wan Azizah. Parti tersebut walaubagaimanapun berjaya mendapat kemenangan besar dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 dengan memenangi 31 kerusi Parlimen, jumlah terbesar antara semua parti-parti pembangkang di Malaysia.

Keluar UMNO

Pada 19 Mei 2008, Dr Mahathir mengisytiharkan keluar dari parti UMNO. Beliau bertindak demikian kerana hilang keyakinan terhadap kepimpinan Umno sekarang yang gagal membela nasib orang Melayu di negara ini. Dr Mahathir mendakwa UMNO kini hanyalah dijadikan parti untuk mengiktiraf Abdullah sebagai Presiden Umno dan mengutamakan kepentingan keluarganya (Abdullah) sehingga membelakangkan negara.

Garis masa

sumber: – http://ms.wikipedia.org/wiki/Mahathir_bin_Mohamad

Jangan bagi terlepas!!

Benda ini jangan la bagi terlepas pada orang yang tidak bertanggungjawab.

Kalau dapat pada lahanat, maka habis la, dengan satu petikan hilnglah satu yang dan sesiapa yang memiliki tanpa kebenaran boleh kena sebat.

Mengikut peruntukan undang-undang sesiapayang bersalaha akan disiasat mengikut Seksyen 3 Akta Senjata Api (Penalti Lebih Berat) 1971 iaitu memiliki senjata api dan jika disabitkan kesalahan boleh dihukum mati.

 

Ubah jam elak dikesan operasi lebih masa.

Kecewa la jugak aku bila pegi satu-satu operasi dengan pihak polis. Boleh kata mesti ada sahaja umat aku di tempat haram itu. Ada yang pakai seksi tu merupakan perkara biasa la memang nak masuk situ tak boleh pakai baju yang berkurung, mesti baju yang berbuka. Lepas tu aku tgk budak aku juga yang yang mabuk dan khayal. Tu apa yang aku nampak secara bedepan, dah mabuk faham-faham ja la. Kecewa la tengok ada yang bercouple dengan orang cina yang tidak tahu halal haram langsung. Aku pun bukan la baik sangat tapi belum sampai la tahap cam tu. Apa yang aku harapkan jangan la terlepas ketahap itu. Jom la kita sama bangunkan orang sebangsa dengan kita.Dah la nie politik orang melayu semakin hilang kepercayaan, inikan pulan pegangan diri kita.

Oleh: MOHD FAZLI ZAINUL ABIDIN

KUALA LUMPUR – Tindakan mengubah masa dua jam lebih lewat di kaunter pembayaran yang kononnya bagi mengelakkan dikesan menjalankan operasi lebih masa oleh pihak berkuasa gagal apabila sebuah premis pusat hiburan di Jalan Klang Lama, di sini diserbu awal pagi ini.

Kononnya dengan tindakan tersebut aktivitinya akan ‘selamat’ daripada dikesan pihak berkuasa apabila melihat catatan resit yang dicetak daripada pengunjung, bagaimanapun perbuatan itu gagal sama sekali.

Polis yang lebih awal menjejaki perbuatan menjadikan jam pada mesin tersebut kira-kira 2 pagi walhal pada masa sebenar menunjukkan 4 pagi, tidak sama sekali mudah terpedaya dengan perbuatan itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner II, Ku Chin Wah berkata, pihaknya telah banyak kali mengesan perbuatan seumpama ini dalam serbuan lain, namun mereka tidak mudah terpedaya dengan penipuan itu.

“Mereka mengambil tindakan sebegini kononnya apabila polis mengemukakan barangan yang dirampas kepada pihak pendakwaan dengan catatan masa itu, perbuatan mereka akan terlepas.

“Namun silap sama sekali, kerana dalam tahun ini sudah dua kali pusat ini ditahan di bawah kesalahan yang sama,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui selepas operasi berkenaan semalam.

Dalam operasi selama tiga jam itu, polis menjalankan ujian saringan air kencing kepada pengunjung bagi mengesan penyalahgunaan dadah di kalangan mereka.

“Seramai 28 orang ditahan selepas ujian air kencing yang dilakukan menunjukkan positif pelbagai jenis dadah, manakala 50 lagi dibebaskan,” jelasnya.

Sementara itu, menurut Chin Wah, pusat hiburan berkenaan telah dua kali diserbu polis kerana kesalahan yang sama iaitu beroperasi melebihi waktu yang dibenarkan mengikut peruntukan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Manakala bagi kesalahan ini polis memandang berat ke atas pemiliknya kerana gagal mematuhi undang-undang.

Sinar Harian difahamkan sebelum ini PBT telah menaikkan kadar deposit yang dicagarkan dan pernah juga merampas wang berkenaan kerana kegagalan tersebut.

Bagi kesalahan kali ini pemiliknya akan disiasat mengikut akta PBT.

MFZA: Ada yang cuba sogok polis dengan duit sebab positif dadah.

Kekurang hajaran pendatang barat ke negara kita.

Memang biadap!!

Itulah yang hanya dapat dikatakan kepada pendatang barat yang datang ke negara kita. Bila datang ke negara kita yang aman damai ini membuat honar.

Semalam aku tengok sendiri betapa berlembutnya polis kita walaupun dimaki hamun oleh si mamat org putih tu, tapi polis masih berlembut.

Namun selepas dua tiga kali mengeluarkan ‘Fuck of Police’, aku bangga tengok polis kita mengambil tindakan sewajarnya.

Padahal dia yang mabuk lepas tu bengang bila awek dia kena tahan, pendapat aku dia marah sangat sebab dia dia langgan perempuan tu tapi dia masih belum dapat guna.

Ye la beb, bayar mahal mana tak hangin dia, weh achai lu ingat Malaysia ini syurga sexs ka..

Nak sex p la cari kat tempat lain.