Disebalik bunga ros, tersimpan….

disebalik kuntumannya terselit pelbagai cerita

Mycerita@here

Semalam aku meluangkan masa hampir satu hari di PICC menghadiri majlis konvokesyen kolej twintech bagi meraikan Dzofeer Basir.

Sebenarnya aku di sana membantu mengambil gambar dia yang juga sahabat baik aku.

Sebagai kawan aku terpanggil bukan untuk mengambil gambar, sebaliknya menghargai persahabatan kami selama 26 tahun.

Hubungan aku dan famili dia pun dah macam keluarga sendiri.

Sepanjang di sana aku melihat terlalu banyak gerai jualan bunga antara harga RM20 ke RM30 bagi 5 ke 6 kuntum bunga.

Ramai yang berebut bagi memberikan kepada sang pengikat hati dan kepada kakak, abang adik dsbnya.

Bagi aku di sebalik kuntuman bunga ros yang indah pelbagai variasi dijual itu terselit kisah yang aku tidak mungkin aku lupakan dan juga tidak pernah diceritakan.

Mengimbas konvokesyen aku di UPM, 28 Ogos 2008, aku telah memusnahkan penghargaan yang cuba diberikan seseorang.

Seorang gadis pernah cuba sampaikan kuntuman bunga ros yang dibelinya kepada aku.

Aku yang ketika itu tidak tahu menghargainya menyebabkan sekuntum hati hancur dek perbuatan aku itu.

Difahamkan melalui seorang rakan, dia setia menanti aku di luar dewan dengan senyuman dan kuntuman bunga di tangan, namun hasratnya murninya itu tidak tercapai hingga habis convo aku.

Tidak mahu mengalah dengan perasaan, dia memberikan bunga berkenaan kepada seorang rakan agar dapat diberikan kepada aku.

Selepas beberapa hari barulah aku terfikir erti persahabatan cuba dia sampaikan kepada aku.

Cuma aku yang memikirkan sesuatu yang agak keterlaluan. Kepadanya, aku minta maaf banyak2 berkenaan kejadian itu.

Alhamdulillah, kamu telah menemui jodoh dengan pilihan hati, moga kebahagiaan milik mu abadi hingga hujung nyawa.

Setiap kali aku melihat bunga di majlis konvokesyen, aku pasti teringatkan agar kisah ini,..

Sekian, wassalam…

One thought on “Disebalik bunga ros, tersimpan….

Leave a Reply

