Sayang sewaktu masih ada.

Kadang kala kita sering mengabaikan kedua ibubapa yang berada dikampung halaman. MUngkin budaya kita kot hanya merasai kehadirannya selepas ia tiada.

Itu yang kerap kali berlaku di MALAYSIA, baik kerajaan ataupun perseorangan dan aku percaya sebahagian besar daripada kita menghargai ibubapa.

Hati aku terdetik menulis entry kali ini selepas otak aku ligat memikirkan beberapa bait perkataan beberapa rakan di laman FB.

Suka aku memetik dua sahabat aku yang namanya wajar aku rahsiakan. Lebih kurang begini bunyinya.

1. Aku hanya sempat bersama ayah 2 tahun dan baki hidup 25 tahun aku, dibesarkan oleh seorang ibu.

2. 14 tahun hidup bersama emak masih belum rasa puas dan aku dibesarkan dengan kasih sayang seorang ayah. paling sedih ‘dia’ pernah menyatakan kepada aku kenapa selalu diam apabila menyebut makanan yang dimasak oleh emak ketika pulang ke kampung. ‘Dia’ akan makan masakan yang ayahnya mintak dia masak. begitulah hari ini selepas 12 tahun tanpa emak.

sayang selagi masih ada

Mengimbas kisah ini lah yang membuatkan hati aku berkata perlu lakukan sesuatu.

Sungguhpun aku bukanlah seorang anak yang baik, namun sekurang-kurangnya baki yang ada kita hendaklah memperbaiki kekesalahan lampau kita.

Begitulah juga kerajaan, sering terlupa bekas pemimpin dan orang penting yang pernah berjasa kepada Negara, namun apabila tiada barulah terhegeh-hegeh membantu keluarganya dan membina sesuatu.

One thought on “Sayang sewaktu masih ada.

  1. walaupun aq sempat hidup dgn ayah selama 22thun…aq masih belum puas untuk membahagiakn ayah….hanye ibu pgganti ayah…

Leave a Reply

