BERTUNANG,… Ya balik kampong untuk bertunang

Bulan ini, Jun 2011 aku terpaksa balik kampong dua kali. Ramai melahirkan kehairanan adalah untuk persiapan kahwin? Alhamdulillah dengan izinnya tempoh itu akan sampai jua. Tetapi sukanya aku NYATAKAN disini, aku balik ke kampung adalah kerana menyelesaikan urusan pertunangan adik perempuan tunggal kami dalam keluarga. Bukan untuk aku ya, masa aku belum sampai lagi.

Dengan izinnya, majlis akan berlangsung esok, Sabtu – 25 Jun 2011, lepas solat Zohor. Pinangan akan dibuat oleh keluarga jejaka pilihannya yang dikenali sebagai Epin. Tapi, bukan kembar Upin ya. Jadi sebagai abang, aku dan abang sulung hendaklah menyediakan sesuatu yang terbaik untuk adik perempuan bongsu kami.

Sebelum ini aku balik adalah untuk menghadiri majlis perkahwinan ‘my best da best friends’, dzofeer dan wardah. Pertunangan adik aku juga punya kaitan dengan Dzofeer dimana kamera kesayangannya dipinjamkan kepada aku. Setahu aku, Dzofeer amat sukar untuk meminjamkan barangnya kepada sesiapa pun kerana dia terlalu saying apa yang dibelinya.

Berbalik kepada cerita pertunangan adik, bermula tadi aku terus dikerah melakukan pelbagai kerja, antaranya kemas rumah, beli barang dapur dan sudah menjadi tugas hakiki adalah pemandu merangkap pengawal peribadi kepada Mak dan Abah.

Ini baru ja bertunang, pak tam, mak tam, ndak, mak long, pak long, mak wa dan pak wa pun meramaikan diri untuk membantu mengemas rumah. Fuh berpeluh.

Tak termasuk lagi melayan karenah sepupu-sepupu aku yang hamper 15 orang ini. Ibarat tentera semut lah, nasib semua dengan cakap abang lie depa. Jadi ini semua mangsa kerahan aku lah. Mana tahan kalau aku nak selesaikan sendiri.

Mak tam dan Ndak menjadi ‘Interrior Design’ kepada bilik adik, yang tak syoknya bilik aku yang terpaksa dikorbankan. Maklum lah setahun empat kali ja digunakan. Alamatnya kena lah kemas semua barang yang ada. Jadi aku dan sepupu-sepupu lain hanyalah bertindak mengikut arahan sahaja.
Mana boleh lawan, nanti tak masak nasi lah depa untuk kami nie. Ikut sajalah.

Sebelum itu, abah seperti biasa akan beli apa saja untuk memeriahkan rumah kami ini. Kali ini abah beli durian kampung. Mmmmmm, boleh lah tahan, durian baru mula luruh, ada ok, ada sebaliknya. Keras macam batu daaaa…..

Bertunang,….

Sebelum ini, kami empat beranak, abah, mak, abang dan aku ada berbincang berkenaan pertunangan adik, antaranya, mas kawin, hantaran dan tarikh langsungnya.

Semuanya,….
Tunggu entry seterusnya….

MFZA: Empat perkara yang perlu disegerakan…

4 thoughts on “BERTUNANG,… Ya balik kampong untuk bertunang

Leave a Reply

