Belangsungkawa – Abdul Latiff Zakaria

Abdul Latiff ZakariaBenar orang berkata, air mata lelaki begitu berharga,
tetapi bagi aku, selagi bernyawa tidak kira lelaki mahupun wanita air mata adalah satu anugerah untuk kita menghargai sesuatu, tetapi sayangnya air mata itu akan mengalir apabibal kita merasai kehilangannya.
Ketika menulis entry ini, sekali lagi air mata aku mengalir apabila membaca beberapa wall post kepada jurufoto Sinar Harian Abdul Latiff Zakaria
Allahyarham telah dijemput Ilahi pada 5 Julai lalu dan selamat dikebumikan di kampung halamannya, di Jln Sek. Keb. Bunut Payung, Kota Bharu Kelantan pada malam berkenaan.
Melihat beberapa entry, terbaru aku mula sebak dan tidak dapat mengawal perasaan antaranya berbunyi;
Nurhazah Ibrahim
– Masih tidak dapat melupakan arwah, sebak rasanya, moga arwah che late ditempatkan bersama orang beriman…amin…
Manakala entry seterusnya daripada seorang rakan dikenali, Hashim Anang – ARWAH pekerja yang rajin..Petang Jumaat (4 hari sebelum ajalnya) saya bersama arwah ke Royal Chulan majlis perasmian Kelab Foto media oleh Tun M. Dari S.Alam beliau tak henti2 bercakap, begitulah waktu pulang (Maghrib). Esoknya saya ke luar negara dan petang itu adalah kali terakhir saya bersama arwah. Al-fatihah..kepada keluarga Latif banyaklah bersabar.
Paling membuatkan aku sebak selepas entry anaknya, Balqis Latiff – salam..saya anak kepada abdul latiff mewakili arwah ingin memohon maaf jika ada sesiapa yang pernah terguris hati atau tidak berpuas hati dengan arwah sebelum ini ~sesungguhnya ALLAH S.W.T lebih menyayanginya~, bagaimanapun dibalas komen kembali rakan sepejabat, Nurhazah Ibrahim – Balqis che lat tak pernah mengguris hati sesiapa, arwah seorang yang baik…moga rohnya dicucuri rahmat…
Melihat bait-bait ini, sememangnya hati aku bagai runtuh, untuk pengetahuan Abdul Latiff lebih mesra dengan panggilan ‘Che Lat’ amat mudah memberikan kerjasama kepada kami dalam penugasan. Beliau langsung tidak pernah mengeluh dalam menjalankan tugasan. Ituulah kelebihan yang terdapat pada Che Lat.
Kali terakhir aku bercakap dengannya, Sabtu lalu iaitu meminta bantuannya membuat liputan pelancaran majalah terbaru terbitan Kumpulan Media Karangkraf – UMPAN.
Langsung tidak banyak bunyi, beliau cakap ok, itu ja.
Cukuplah, aku sudah tidak sanggup membaca wall seterusnya, berita pemergiaanya aku dikejutkan dengan panggilan telefon oleh seorang teman sepejabat Anita. Termenung panjang seketika aku, terus terbayang wajahnya yang senantiasa happy dan tidak pernah memaparkan mempunyai masalah. Itu kelebihan Che Lat.
Berita kematian Che Lat juga dipaparkan disini Mengidam kuih pau dan kepulangan terakhir.
Sebelum itu, beliau dikatakan telah menghubungi isterinya iaitu memberitahu akan pulang ke rumah, bagaimanapun tidak disangka itu adalah kepulangan terakhir beliau bersama jasadnya.

MFZA: AL-FATIHAH BUAT CHE LAT

Leave a Reply

