Kisah Kak Dini, happy birthday

Datuk Ruhaidini Abd Kadir, namanya bukan asing dalam dunia media, bermula kerjaya dengan Kumpulan Media Karangkraf (dulu Karangkraf) sebelum meneruskan karier sebagai wartawan di Utusan Malaysia.

image

Ketika aku praktikel di Utusan Malaysia pada 2007 lah aku mengenalinya kerana menyelia aku sebagai pelatih Meja Jenayah.

Mesra dengan panggilan Kak Dini, kemudiannya dijemput menjadi Setiausaha Akhbar kepada Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Ismail dilantik menjadi Menteri Belia dan Sukan ketika mula menjadi menteri, sebelum menteri KPDNKK dan kini menteri MOA.

Menyahut cabaran baharu, Kak Dini meninggalkan Utusan Malaysia selepas 17 tahun dengan akhbar yang memperjuangkan suara Islam dan Melayu suatu ketika dahulu.

SMSnya kepada aku ketika itu antara lain berbunyi, “Adik selepas 17 tahun akak di ‘Universiti Kehidupan’ Utusan Malaysia akak akan menjadi SUA kepada Datuk Seri Ismail Sabri Yaakod di KBS’.

Semasa pratikel itulah aku mengenali Kak Dini dengan mendalam selepas mengenali keluarganya, Abang Zaharudin Abd Hamid (suami), Amirul (anak sulung) dan Aiman (anak bongsu).

Kak Dini pernah bagi aku peluang dua kali join dia berniaga ketika aku di semester lima dan enam semasa di UPM, tetapi aku tak join sebab masa itu student, manalah nak berani sangat.

Dari situlah aku dan keluarganya semakin rapat, pernah juga dia ke rumah aku di Perlis untuk berhari raya, cuma tahunnya terlupa.

Melihat kehidupannya, siapalah aku untuk bersama mereka, tetapi bagi yang tidak mengenalinya….memang sukar untuk memahami.

Sangat sibuk, tetapi mereka terlalu baik….

Bagi aku, dia bukan hanya seorang SUA dan Sifoo, tetapi seorang kakak yang banyak mengajar erti hidup.

Malahan hidup aku pun hampir ‘dikenenkan’ olehnya, hehe.

Kalau ke rumahnya, perkara yang paling sukar bagi aku adalah untuk melepaskan diri untuk balik.

Kalau tak makan apa yang dimasak, kena ikut dulu dia ke mana-mana yang dirancang, itu mesti.

Ayat Kak Dini dan Abang Din, “tok sah cakap banyak, bilik ada kat atas, pergi tidur, esok baru balik, balik malam ini pun bukan ada apa kat rumah.”

Kak Dini terus memberikan peluang kepada aku untuk bersamanya di kementerian, tapi …. entahlah aku pun tak tau.

Setiap kali aku ke pejabatnya, acara wajib adalah jumpa dengan bosnya, Ds Ismail Sabri.

Dalam pada itu, hubungan kami terus berkembang dan menjadi rapat seperti dengan Along, Kak Naziemah, Mat Noor, Salina, Rashidah, Jevaratnam (PTD di pej KSN) dan beberapa nama lagi tak boleh nak sebut sebab ramai sangat.

Itu serba sikit sejarah aku bersama keluarga Kak Dini, apa-apa pun, happy birthday akak.

Semoga ALLAH terus memberikan kita kesihatan, keihklasan, keberkatan, kemurahan rezeki dan semua yang positif.

Posted from WordPress for Android

Leave a Reply

